8 Aralık 2009 Salı

Medya Okuryazarlığı

Amerika Birleşik Devletleri'nde medya okuryazarlığı için en çok alıntı yapılan tanımı, 1992 yılında Aspen Medya Okuryazarlığı Liderlik Enstitüsü toplantısına katılan bilim adamları tarafından yapılan tanımdır:
"...çeşitli yapılarda medyaya erişme, analiz etme, değerlendirme ve yaratma yeteneği."

Medya okuryazarlığının hedefi öğrencileri medyanın her türünde yeterli, eleştirel ve okuryazar yapmak; böylece öğrencilerin gördüklerinin ve duyduklarının kontrolünde kalan değil, bunları kontrol eden kişiler olmalarını sağlamaktır. Medya okuryazarı olmak demek medya hakkındaki gerçekleri ve istatistikleri ezberlemek değil; seyrettiği, okuduğu ve duydukları hakkında doğru sorular sormayı öğrenmek demektir. Medyayı Öğretme kitabının yazarı Len Mastermen bunu "kişisel özerklik" ya da "kişinin kendi kendisini düşünmesi" yeteneği olarak tanımlanmıştır.

Beş Temel Kavram
1. Medya mesajlarının tümü kurgulanmıştır.
2. Medya mesajları kendine özgü kurallar kullanılarak yaratıcı bir dille kurgulanmıştır.
3. Aynı mesajı farklı kişiler farklı şekilde algılayabilirler.
4. medyanın gizlenmiş değer ve görüşleri vardır.
5. Medyadaki mesajların büyük çoğunlugu kazanç ya da güç elde edebilmek için düzenlenmiştir.

Beş Anahtar Soru
1. Bu mesaj kim tarafından yaratıldı?
2. Bu mesajda ilgimi cekebilmek için ne tür etkinlikler kullanıldı?
3. Bu mesajı diğer insanlar benim anladığımdan farklı olarak nasıl anlamış olabilir?
4. Bu mesajda hangi yaşam biçimleri, değerler ve görüşlere yer verilirken hangileri göz ardı edilmiştir?
5. Bu mesaj niçin gönderilmiştir?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder